Keer op keer komen wij situaties tegen waar een klant zonder het te weten langer vast zit aan een leverancier dan hij zich realiseerde. De leverancier overlegt dan ineens een overeenkomst die nog 3 of 4 jaar loopt. Hoe kan dit?
Leveranciers willen klanten graag voor vijf jaar vastleggen, zodat deze klant gedurende deze tijd geen mogelijkheid heeft om over te stappen naar een goedkopere optie. Om de klant te laten tekenen worden allerlei trucs uit de kast gehaald. Dit komen wij zoal tegen:
- Wordt de tank na twaalf jaar gewisseld, dan vraagt de leverancier aan de klant te tekenen voor de nieuwe tank. In de kleine lettertjes staat echter dat een nieuwe overeenkomst wordt aangegaan voor een periode van vijf jaar. De klant had helemaal niet hoeven tekenen, omdat de leverancier onder de bestaande leveringsovereenkomst en/of de overeenkomst van tankhuur verplicht was zorg te dragen voor een tank die aan alle veiligheidsvoorwaarden voldeed. Hiervoor betaalt de klant huur. Geen enkele reden dus om bij te tekenen.
- De leverancier stuurt een email aan de klant met een ‘kerstcadeau’. Als de klant op een button klikt dan krijgt hij een eenmalige extra korting van €100. Als de klant alle voorwaarden goed leest dan blijkt dat de klant zich hiermee weer voor drie jaar aan deze leverancier bindt.
- De leverancier belt met een prachtig aanbod van een vaste prijs gedurende een heel jaar. Om daarvan te profiteren verlengt de klant wel zijn of haar overeenkomst voor minimaal drie jaar.
- De leverancier is zo blij met zo’n goede klant als u, dat men u een lagere prijs aanbiedt. U moet dan wel voor drie of vijf jaar tekenen. Vaak heeft de leverancier de prijs eerst eenzijdig verhoogd, en geeft hij nu een stukje van de verhoging terug in de vorm van een extra ‘korting’.
Gevolg van deze praktijken is dat klanten vast zitten aan hun leverancier voor veel te hoge prijzen. Bedragen van tussen de € 500 en € 1000 per jaar komen wij heel veel tegen. Vaste prijzen lijken wel interessant, maar de laatste keer dat een leverancier vaste prijzen aanbood zakte de prijs hard, waardoor de klanten met hun vaste prijs duurder uit waren.
Wat kunt u hier tegen doen?
Wees op uw hoede en teken niets zonder dat u precies weet waar u voor tekent. Als u al klant bent bij een leverancier dan is er meestal geen enkele reden om een nieuwe overeenkomst te tekenen. Staat de vertegenwoordiger erop dat u direct tekent, weiger dit dan en vraag of u het document dat men u wilt laten tekenen mag hebben zodat u het eerst rustig kunt bekijken. Als u er toch mee akkoord bent dan kunt u het zelf vervolgens opsturen. U hoeft nooit ter plekke te tekenen!
Heeft u al getekend en was dat korter dan 14 dagen geleden, maak dan gebruik van uw recht om de overeenkomst tijdens de bedenktijd te ontbinden.
Wilt u weten of een extra korting die u krijgt aangeboden interessant is, maakt u dan gebruik van onze gratis prijs-check.
Als u twijfelt, neemt u dan contact met ons op voor gratis en onafhankelijk advies. Wij helpen u graag.
Geef een antwoord